الحكاية دي عجبتني قلت اجبهالكم هنا نضحك شوية
مرة واحد كان معاه ربع جنيه..
ففكر يعمل بيه إيه..
يشرب عصير قصب و لا يركب الأتوبيس فقال :
أنا لو ركبت الأتوبيس هيبقي في حل من إثنين:
يإما هقف أو هقعد
لو وقفت مش هيبقي في أي مشكلة
لكن لو قعدت هيبقي في حل من إثنين:
يإما هيقعد جنبي راجل أو تقعد جمبي ست
أنا لوقعدت بجانب راجل مفيش مشكلة
لكن لو قعدت بجانب ست هيبقي فيحل من إثنين:
لإما هنعجب ببعض يإما مش هنعجب ببعض
لو مأعجبناش ببعض مفيش مشكلة
لكن لو أعجبنا ببعض هيبقي في حل من إثنين:
يإما هنتجوز يأما مش هنتجوز
لو مإتجوزناش مفيش مشكلة
لكن لو إتجوزنا هيبقي في حل من إثنين:
يإما هنخلف يأما مش هنخلف
لو مخلفناش مفيش مشكلة
لكن لو خلفنا هيبقي في حل من إثنين :
يإما هنخلف ولد أو بنت
لو خلفنا بنت مفيش مشكلة
لكن لو خلفنا ولد هيبقي في حل من إثنين:
يإما هيستقيم أو هينحرف
لو إستقام مفيش مشكلة
لكن لو إنحرف هيبقي في حل من إثنين:
يإما يدمن أو مش هيدمن
لو مأدمنش مفيش مشكلة
لكن لو أدمن هيبقي في حل من إثنين:
يإما هيبقي معاه فلوس أو معهوش
لو كان معاه فلوس مفيش مشكلة
لكن لو كان عايز فلوس هيبقي في حل من إثنين:
يإما هيسرقني أو هيقتلني
لو سرقني مفيش مشكلة لكن لو قتلني ..
.. يقتلني ؟؟!!!!!!!!!
لا ياعم أنا أشرب عصير قصب أحسن
رسب أحد الطلاب في مادة التعبير ، وهذا امر غير اعتيادي ان يرسب طالب في مادة سهله كالتعبير ، وعندما سئل المدرس عن سبب رسوبه في المادة قال : ( والله يا اخوان الطالب ما يركز ، كل مره نعطيه يكتب عن موضوع يخرج عن الموضوع ) .
قالوا : اعطنا عينات من مواضيع التعبير اللتي كتبها ....... فقال المدرس على سبيل المثال : اكتب موضوعا عن فصل الربيع .
فكتب الطالب قائلا : فصل الربيع من أجمل الفصول في السنة ، تكثر فيه المراعي الخضراء مما يتيح للجمل ان يشبع من تلك المراعي ، والجمل
حيوان بري يصبر على الجوع والعطش أياما ، ويستطيع المشي على الرمل بكل يسر وسهوله .
ويربي البدو الجمل فهو سفينة الصحراء ، فينقل متاعهم ويساعد على الترحال من منطقة لأخرى ، والجمل حيوان أليف .... إلخ .
ويستمر الطالب في التغزل في الجمل وينسى الموضوع الرئيسي ،فقال المدرسون قد يكون قرب موضوع الربيع من الجمل وارتباطه بالرعي هو الذي جعل الطالب يخرج عن الموضوع ،
فقال المدرس : لا خذو على سبيل المثال هذا الموضوع الذي طلبنا من الطالب ان يكتب عنه ، أكتب عن الصناعات والتقنية في اليابان .
فكتب الطالب قائلا : تشتهر اليابان بالعديد من الصناعات ومنها السيارات ، لكن البدو في تنقلاتهم يعتمدون على الجمل ، والجمل حيوان بري يصبر على الجوع والعطش أياما ، ويستطيع المشي على الرمل بكل سهولة ويسر ، ويربي البدو الجمل فهو سفينة الصحراء ، فينقل متاعهم ويساعد على الترحال من منطقة لأخرى ، والجمل حيوان أليف .
قال المدرسون : هل هناك موضوع آخر فقال المدرس كل موضوع يبدأ فيه لنصف سطر ينتهي بصفحات عن الجمل ، وهذا موضوع بعيد جدا عن الجمل ، أكتب موضوعا عن الحاسب الآلي وفوائده .
فكتب الطالب قائلا : الحاسب الآلي جهاز مفيد يكثر في المدن ولا يوجد عند البدو لأن البدو لديهم ( الجمل ) ، والجمل حيوان بري يصبر على الجوع والعطش أياما ، ويستطيع المشي على الرمل بكل سهولة ويسر ، ويربي البدو الجمل فهو سفينة الصحراء ، فينقل متاعهم ويساعد على الترحال من منطقة لأخرى ، والجمل حيوان أليف .
تقدم الطالب بشكوى للوزير بعد أن طلب الوزير التحقيق في الموضوع فكتب الطالب في خطاب الشكوى :
سعادة وزير التربية والتعليم ...................... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
أقدم لمعاليكم تظلمي هذا وفيه اشتكي مدرس مادة التعبير لأني صبرت عليه صبر الجمل ، والجمل حيوان بري يصبر على الجوع والعطش أياما ، ويستطيع المشي على الرمل بكل سهولة ويسر ، ويربي البدو الجمل فهو سفينة الصحراء ، فينقل متاعهم ويساعد على الترحال من منطقة لأخرى ، والجمل حيوان أليف ، وكما يعلم سعادتكم أن الجمل يستمد طاقته من سنامه الذي يخزن فيه الكثير من الشحوم ، أما عيني الجمل ففيها طبقة مزدوجة تحمي العينين من الرمال والعواصف .
آمل من سعادتكم النظر في تظلمي هذا وظلم المدرس لي كما ظُلم الجمل في عصرنا هذا بأكل كبدته في الفطور في جميع الوزارات والدوائر الحكومية ، ولكم مني خالص الشكر والعرفان .[b][i]